Výhody pešej turistiky a jej vplyv na vaše zdravie

17. apríla 2019
turistika

Štúdie a výskumy neustále dokazujú, že pravidelné cvičenie nielen zlepšuje našu fyzickú kondíciu, ale predlžuje a zlepšuje kvalitu nášho života. Pravidelná fyzická aktivita je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžeme urobiť pre svoje zdravie.

Chôdza a turistika patrí medzi aeróbne cvičenia a je jedným z najmenej nákladných športov. Zapojiť sa môže takmer každý, bez ohľadu na vek alebo fyzickú kondíciu. Turistika je zábavná a prospešná pre celú rodinu a okrem fyzickej kondície má veľa prínosov aj na duševné zdravie. Tu je niekoľko z nich :

# Znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení

Kardio tréning, kam turistika jednoznačne patrí, je cvičenie, ktoré posilňuje naše  telo a hlavne srdce. Pri kardio alebo aeróbnom cvičení sú väčšinou zapájané veľké svalové skupiny, do ktorých sa počas cvičenia dostáva veľké množstvo kyslíka. Pri pešej turistike sú zapojené svaly nôh ale aj celého tela, hlavne ak pri chôdzi stúpate do kopca. Kardiotréningom sa posilňuje činnosť srdca, zvyšuje sa tepová frekvencia, srdce a pľúca pracujú intenzívnejšie, aby zabezpečili potrebné množstvo kyslíka do svalov a mozgu. Fyzická aktivita ako je turistika, znižuje krvný tlak o 4 až 10% a znižuje riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

# Zdravé telo, zdravá myseľ

Turistika v prírode znižuje negatívne myšlienky a stavy úzkosti, ktoré sú spojené s rušným spôsobom života v meste. V práci sme vystavení stresu a doma nás pohlcuje moderný svet technológíí, ktorý neustále vyžaduje našu pozornosť. Výzkumy dokazujú, že ľudia, ktorí trávia viac času aktivitami v prírode až o 50% kreatívnejší pri riešení úloh a vedia sa lepšie sústrediť. Preto by sme mali tráviť viac času turistikou v prírode, kde sa na okamih vypne náš mozog a aktivuje sa pokojný stav mysle. Vonkajšia telesná aktivita má teda pozitívny vplyv na naše duševné zdravie.

turistika

# Znižuje príznaky osteoporózy

Telesná aktivita a cvičenie patrí nielen k správnemu životnému štýlu, ale pomáha aj pri prevencii a liečbe osteoporózy – rednutia kostí. Vedeli ste, že turistika posilňuje aj kosti? Áno, pravidelná chôdza zvyšuje hustotu kostí a spomaľuje stratu vápnika. Už 150 minút pešej turistiky týždenne zvyšuje hustotu kostí a udržuje vaše kĺby pružné. Navyše, pri turistike na skalnatom teréne alebo pri chôdzi do kopca, sa zapájajú aj svaly a kĺby, ktoré bežne nepoužívate, napr. boky, členok, kolená.

# Spaľuje kalórie

Turistika je vynikajúca forma cvičenia, počas ktorej môžete spáliť 300 až 600 kalórií za hodinu. Toto samozrejme závisí od náročnosti terénu aj od rýchlosti chôdze. Pri chôdzi v nerovnom a stúpajúcom teréne spotrebuje telo o 30% viac energie, ako na rovnej trase, tým sa spáli aj viac kalórií. Ľudia, ktorí spália prebytočné kilá pravidelnou turistikousi formu postavy udržia, zatiaľ čo tí, ktorí schudnú diétou, majú tendenciu znovu pribrať.

# Zlepšuje spánok

Väčšina z nás trávi deň v uzavretých miestnostiach, či už v škole, alebo v práci za stolom počítača. Turistika a fyzická aktivita v prírode uvoľňuje endorfíny a adrenalín, ktoré zmierňujú napätie a prinášajú úľavu od stresu. Slnečné žiarenie zvyšuje tvorbu melatonínu, ktorého úlohou je zabezpečiť správne fungovanie spánkového režimu. Melatonín, často nazývaný ako hormón spánku, je hormón produkovaný epifýzou v ľudskom mozgu. Jeho nedostatok môže spôsobovať poruchy zaspávania a spánku. Turistika na čerstvom vzduchu v slnečnom počasí teda môže pomôcť k lepšiemu spánku.

# Spevníte svaly

Okrem pozitívneho vplyvu na kardiovaskulárny systém a zlepšenia výkonu nám turistika pomáha spevniť a vybudovať svaly. Pri stúpaní do kopca sú zapojené hlavne veľké svaly nôh (hamstrigy a kvadricepsy). Túto aktivitu môžeme prirovnať k cvičeniam na fitness prístrojoch, ktoré formujú a spevňujú stehná a zadok. Počas chôdze dolu kopcom pracuje svalstvo nôh na nižšej úrovni, avšak nepretržite, aby stabilizovali kolená a boky a udržali rovnováhu nášho tela. Ak sa vydáte na dlhšiu trasu, pravdepodobne si vezmete so sebou aj nejaký batoh na základné potreby ako voda a desiata, prípadne súprava prvej pomoci. Tým, že nesiete so sebou aj menší náklad v batohu, sa posilňuje brušné aj chrbtové svalstvo.

priatelia

# Sociálne benefity

Žiaľ, osobná komunikácia medzi ľuďmi je už na veľmi nízkej úrovni. Väčšina z nás využíva na komunikáciu svoj mobilný telefón alebo internet. Fyzická aktivita v prírode pomáha udržovať vzťahy s rodinou a priateľmi. Vezmite so sebou kamarátov, rodinu alebo suseda na turistiku a smartfóny nechajte doma. Okrem zdraviu prospešnej aktivity nám dáva turistika skvelú príležitosť na stretnutie a posilnenie vzťahov s nimi.

Pešia turistika má mnoho podôb a úrovní obtiažnosti, z ktorých si môže vybrať každý. Ak ste začiatočník, pravdepodobne si vyberiete ľahšiu trasu s rovným terénom. Skvelou voľbou je turistika v podobe nordic walking, ktorá precvičuje celé telo aj v ľahkom teréne. Bez ohľadu na to, aká je vaša fyzická kondícia, aký terén si vyberiete, či ste začiatočník alebo pokročilý turista, vždy sa pripravte na núdzové situácie. Zoberte si vodu, občerstvenie a lekárničku aj na krátke cesty a vezmite si pohodlnú turistickú obuv. Ak sa chystáte na dlhšiu túru, myslite aj na doplnkové oblečenie v prípade náhlej zmeny počasia.

Podobné články

Nordic walking – Ideálny šport pre každého

Nordic walking – Ideálny šport pre každého

Nordic Walking : Ideálny šport pre každého Nordic walking – severská chôdza je mierne vytrvalostný šport pre všetky vekové kategórie. Vznikol vo Fínsku v osemdesiatych rokoch ako letný tréningový program pre bežcov na lyžiach. Preto je veľmi podobný lyžovaniu, avšak...

Praktické doplnky k vášmu bicyklu

Praktické doplnky k vášmu bicyklu

Každý bicykel je vybavený základnými doplnkami už pri jeho kúpe. Tými sú brzdy, sedadlo, predné svetlo a zadná červená odrazka. Ak však svoj bicykel využívate často aj na aktivity vo voľnom čase, určite oceníte tieto praktické doplnky, ktoré vám zabezpečia pohodlnú a...